Actualitat

El programa Escoles + Sostenibles guanya el premi ESD Okayama per la iniciativa “microxarxes”

Escoles + Sostenibles ha estat guardonada amb el premi ESD Okayama d’educació per al desenvolupament sostenible, en reconeixement del seu projecte de "microxarxes". Aquesta iniciativa, que es va iniciar l’any 2011, té com a objectiu abordar temàtiques ambientals concretes en diferents centres educatius a la vegada i així teixir xarxa per implementar projectes de sostenibilitat amb tota la comunitat educativa.

L’entrega de premis s’ha fet a la ciutat d’Okayama, al Japó, una ciutat pionera, a escala mundial, en la promoció de l’educació per a la sostenibilitat, reconeguda per la UNESCO. Han recollit el guardó Alba Galofré, coordinadora de la secretaria Barcelona Escoles + Sostenibles, i la directora de l'Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Irma Ventayol.

La cerimònia d’entrega del reconeixement va tenir lloc el passat 23 de novembre.

L’acte, que va acollir més de 70 persones del món educatiu i de diferents entitats relacionades amb l’educació per a la sostenibilitat, es va iniciar amb les paraules de l’alcalde de la ciutat, el Sr. Masao Omori, i el president del premi ESD Okayama i de la Comissió de promoció de l'educació per al desenvolupament sostenible d'Okayama, el Dr. Hirofumi Abe. Seguidament, es va fer l’entrega dels reconeixements i les presentacions dels dos projectes guardonats (el segon va ser per a “GreenSchool” de l’organització sense ànim de lucre, Wallah We Can, de Tunísia). 

Finalitzada la primera part, el protagonisme va passar a mans de l’alumnat de diferents centres educatius de secundària, que van presentar quatre iniciatives i bones pràctiques locals. Després es va iniciar una sessió de treball per grups, que va tenir com a eix vertebrador la pregunta “Com podem motivar, implicar i ajudar els i les joves perquè participin en més iniciatives, projectes i accions vinculades amb la sostenibilitat?”.

Per acabar, es van compartir i exposar, de manera resumida, totes les idees debatudes a cadascun dels grups participants. 

L’estada es va completar, l’endemà, amb diferents visites: la primera va ser a l’organització sense ànim de lucre, CO2SOS, que proposa l’anàlisi de les emissions de CO₂, a través d’uns dispositius de mesura que donen dades en línia, la segona, a l’escola de  primària Ishima, que va presentar el seu projecte d’alimentació sostenible vinculat amb l’hora de dinar i la tercera i darrera, a la Universitat d’Okayama, amb un grup d’estudiants internacionals que estudien qüestions vinculades a l’educació per a la sostenibilitat. 

L’èxit de les “microxarxes”

Durant aquest curs, s'han implementat 9 microxarxes que aborden temàtiques rellevants com el malbaratament alimentari, la mobilitat sostenible, el canvi climàtic, l'alimentació saludable i sostenible, el descobriment de la natura urbana, la prevenció de residus, la qualitat acústica i l'eficiència energètica.

La metodologia del programa Escoles + Sostenibles es basa en cinc fases: motivació, diagnosi, presa de decisions, acció i avaluació. Aquest procés es realitza de manera simultània en tots els centres participants, fomentant la reflexió conjunta, l'anàlisi de dades compartides i la visió global.

El programa Escoles + Sostenibles va començar fa més de dues dècades, l'any 2001, amb l'objectiu d’estendre la cultura de sostenibilitat en l’àmbit educatiu. Avui dia, més de 380 centres formen part del programa.

  • Compartir:

Últimes

06 de febrer 2024

Barcelona enceta un nou capítol de sostenibilitat amb la renovació del Compromís Ciutadà

25 de gener 2024

Grup TERSA produeix un 18% més d’energia renovable, mitjançant la gestió de més de 200 instal·lacions fotovoltaiques

15 de gener 2024

La campanya de reducció de soroll de SIRESA arriba a unes 90.000 persones

05 de gener 2024

SIRESA assumeix el servei d’informació i seguiment d’incidències del porta a porta a Sarrià i Sant Andreu